Affischjägarens bekännelser

Välkommen! Här kan du följa med den finländska affischjägarens äventyr och relativt stora tankar. Varje månad bjuder han på häpnadsväckande insikter och hisnande tips.

Affischen ljuger inte!

• 7.8.2020
Augusti! Den internationella semestermånaden! De utländska resenärerna från hela världen strömmar till Finland!

Eller som det hette i en broschyr på 1930-talet: “GLORIOUS, thrilling and healthy holidays can be spent in Finland”

… Okej, så är det förstås inte just i år. Men för att förstå varför Finland idag normalt sett är ett så populärt resemål vill Affischjägaren ge lite bakgrund.

När Turistföreningen i Finland grundades 1887 hade man ett fosterländskt syfte. Finländarna skulle uppfostras i att man inte behöver resa till de norska fjällen eller till glamourösa storstäder som London och Paris. Nej, äventyret finns i hemlandet, påpekades det strängt.

Men så småningom insåg herrarna i föreningen att de också hade en annan stor uppgift. De skulle locka svenskarna, tyskarna, engelsmännen, fransmännen och amerikanerna till Finland.

Men hur skulle man få ut budskapet?

Man tryckte upp broschyrer (redan från slutet av 1800-talet), man skapade turistfilmer (den första redan 1911) … men framför allt tryckte man upp affischer.

Föreningen värvade landets bästa konstnärer och illustratörer – ibland till och med utländska! – för att sprida glädjebudskapet. Från första början bestämde dessa pionjärer att målgruppen skulle vara internationell. Så med världsvan självklarhet ropade affischerna från lilla och okända Finland ut ett kaxigt mångspråkigt budskap:

Venez avec moi en Finlande! eller Auf nach Finnland zum Wintersport! eller Finland – Land of Romance!

Och det bar frukt. För visa den resenär som kan motstå lockelsen från en dam i folkdräkt som ger order om att du, just du, ska Come to Finland?

Resten är historia. Under 1930-talet och 1950-talet stod plötsligt förnäma resenärer från stora världen på den blåsiga kajen i Helsingfors med sina kofferter. Och de hoppades antagligen att affischernas och broschyrens löfte verkligen gällde i riktiga livet. För så här hade de lärt sig:

“Finland is a country of western habits, even western luxuries, and hospitable to strangers”

På något konstigt sätt lyckades värdfolket. Affischerna hade inte ljugit! Åtminstone inte helt och hållet. Och därför, kära affischvänner, därför är Finland idag så populärt.

Franska spökdamen är på väg hem

• 9.7.2020 • Ibland lämnar Affischjägaren sitt älskade arkiv för att ge sig ut på jakt. Han är ju en jägare, för tusan.

Så skedde nyligen då ett auktionshus i Frankrike hade kallat till affischauktion med hundratals och åter hundratals internationella reseaffischer i originaltryck. Affischjägaren hade bland alla dessa snyggingar nosat till sig en sann pärla, ett unikum. För där mitt i katalogen fanns en affisch, faktiskt den enda, från Finland. Och där stod hon: Spökdamen. Vår älskade spökdam. På franska – med texten FINLANDE.

Spökdamen är Finlands stiligaste resenär. Hon är 1930-talets mytiska äventyrare, en dam med flärd och mod, som via strapatser och besvärligheter tagit sig till det vilda landet i norr. Till landet där solen aldrig lägger sig. Till finska Lappland.

Konstnären är rikssvenska Ingrid Bade, som länge bodde i Finland och som här skapade några ikoniska finländska reseaffischer. Bade var länge bortglömd i 2000-talets Finland men Affischjägaren har redan i femton år sett som sitt heliga uppdrag att bilda nutiden om Bade, att ge henne den ära hon förtjänar.

På affischen står Spökdamen / Bade vid de lappländska vidderna och kontemplerar. Hon bildar sig, blir ett med naturen. Hon är sinnebilden för vad resandet var och ska vara.

Så när folk från, verkade det som, hela världen började bjuda på Spökdamen på auktionen märkte Affischjägaren bums att det här var annorlunda. Att det fanns många där ute som vill pryda sina väggar med hennes lugn och vishet.

Affischjägaren började mjukt och eftertänksamt, men allt eftersom budningstakten trissades upp och summorna steg, blev Affischjägaren allt mer övertygad om att mycket nu stod på spel. Det gällde att rädda kulturen. Det gällde att återförena henne med fosterlandet så att hon ska få umgås med sina gelikar och generationskamrater i Come to Finlands helt unika affischssamling.

Så medan auktionsförrättaren, en stilig fransk dam i övre medelåldern, med häpen min skrek ut buden på Franska Spökdamen till höger och vänster låg det elektricitet både i salen och över nätet.

Men Affischjägaren gav sig inte. Inte när så här mycket stod på spel. I slutändan är det han mot en okänd girigburk som ger bud över telefonen. Jägaren höjer, motståndaren höjer, med jägaren vet vad han vill och slutligen, äntligen, viker sig motståndaren och klubban slås i bordet.

Fransk Spökdamen kommer hem!

Affischjägaren rusar till sina andra finländska affischdarlings i samlingen för att berätta om den förlorade dottern som snart återvänder. Och när han lyssnar riktigt noga hör han hur de viskar: Bienvenue!

Den engelska damen, som redan finns i vår webbshop, väntar ivrigt på sin franska väninna.

Magnus Londen, Affischjägare vid Come to Finland

Hör gärna av dig om du vill veta mera om vår samling! magnus.londen@cometofinland.fi

Allt som behövs är en (stilig) reskamrat

11.06.2020

Sommaren 2020 är här! Så nu går du som världsresenär kanske omkring och drömmer om, låt oss säga, Berlin, Balaton eller Bahamas?

Berlin – pulsen i en metropol? Balaton – svalka sig i en glittrande azurblå insjö? Bahamas – sandstrandens ljuva lätthet i karibisk miljö?

Oj, oj. Det är bara att glömma det där.  Men än sen? Ur kriser föds de bästa idéerna. Dags alltså att tänka högre, bättre – och mera exotiskt!

Till att börja med: Varje riktigt lyckad resa kräver en reskamrat. Och ett resmål.

Får jag därför presentera: Den klassiska finländska reseaffischen. Din vän och ditt resmål.

Så hänger du med på resan? Ska vi börja med metropolen?

Med affischens hjälp sitter du på en uteservering i centrala Helsingfors, läppjar på ett glas champagne, ser världsvan ut och väntar på att någon intressant personlighet ska slå sig ner vid ditt bord.

Med affischens hjälp lär du dig också att metropolen Åbo är själva nyckeln till både skärgården och en sann kulturens vagga. Bildningens högborg!

Med affischens hjälp förstår du dessutom att Tammerfors är staden där industrin lever i harmoni med grönskande parker och det cyklande cityfolket.

Berlin? Pöh. Ingen match för affisch-metropolerna Helsingfors, Åbo och Tammerfors , eller hur?

Bra. Låt oss nu tala om insjöarna.

Vid Saimen står man i affischen uppe på bergsknallen, mitt i nationallandskapet, smeker de stolta furorna, vinkar till ångfartyget där nere. I Päijänne – Suomen jylhin järvi – är vattnet sannerligen azurblått och det är där som evigheten möter harmonin vid horisonten.

Balaton? Underbart. Men affischernas och verklighetens finska insjöar väntar på dig. Och de är minst lika underbara.

Låt oss fortsätta med sandstränderna.

I affischernas Hangö är du stiligare än de flesta. För att inte tala om sandsträndernas Villmanstrand där det spelas beachvolley och alla småler. Och så har vi skärgårdsklippan att erbjuda där du som man är muskulös och du som kvinna är annars bara graciös.

Karibien? Tja. Vi finländare har alltid skrutit med att vi är realistiska drömmare. Och sådana drömmer istället om platser som Hangö, Villmanstrand och Åland.

Dessa klassiska reseaffischer skapades främst på 1930- och 1950-talen. De skapades för att locka utländska äventyrare till det exotiska Finland. Men de skapades också för finländare. För att få oss att upptäcka det egna landet.

Allt finns ju precis runt knuten. Det fanns då och det finns nu. Det enda som behövs är en reskamrat och ett resmål.

Reseaffischen är både och.

Hellre sprider man glädje!

7.5.2020

Du har säkert märkt det hos ditt postombud? Anställda som med svetten lackande släpar på säckvis med vykort? Jepp, vi finländare har återupptäckt en härlig tradition.

Och ingen är gladare än jag. För i egenskap av affischjägare vet jag att många av Finlands stiligaste vykort är skapade av illustratörer som i tiderna jobbade både som affisch- och vykortskonstnär.

Dessutom visste också våra stolta affischkonstnärer att bilderna som de målade för hand alltid måste funka också i förminskad form: som broschyromslag, som vykort, som tygmärken för resväskor.

Ta Ingrid Bade och Aukusti Tuhka som exempel. Bade fångade på 1930-talet glädjen av att resa i Finland. Aukusti Tuhka gjorde samma sak, speciellt med finska Lappland. Två olika konstnärer med helt olika stilar. Men deras ikoniska motiv har överlevt alla trender och alla nycker. Och nu är de redo att pigga upp din kompis i karantän: antingen i grannkvarteret eller på andra sidan jordklotet.

Och nu vill jag ge dig chansen att dela med dig av det stiligaste Finland har att erbjuda: en klassisk eller modern reseaffisch på ett vykort:

Köp 15 vykort, betala för 10 med koden POSTCARDLOVE.
(giltig till 14.5.2020)

Var inte orolig, du kommer säkert att hitta motiv som du gillar: vi har 189 motiv du kan välja och vraka bland.

Håhå, bäst att de där postanställda börjar träna sina biceps.

Magnus Londen, Affischjägare

Hör gärna av dig! magnus.londen(at)cometofinland.fi

PS. Tack för alla era glada tillrop efter mitt förra brev, jätteroligt! Låt mig gärna veta om det är något särskilt om finländska reseaffischer ni vill att jag ska skriva om i nästa brev, det blir en sommarspecialare!

99 skäl att lägga undan skärmen

9.4.2020

Just i dag har vi bara två frågor:

• Börjar din dos av skärmtid vara fylld för den här våren?
• Visste du att vi på Come to Finland har en konstskatt som kan bli din?

Vårt tips är därför: Lägg undan skärmen, glöm Game of Thrones och Instagram. Ge istället konsten en chans, på dina egna väggar. Redan en enda klassisk finländsk reseaffisch får dig nämligen på mycket bättre humör – det lovar vi*.

Ja, vem skulle inte föredra att stirra på det sköna Finland? Detta otroliga Land of Romance där solen aldrig går ner, där sjöarna är blåa som blåbär och varje måltid är ett kulinariskt crescendo.

För låt oss vara ärliga: eftersom det just nu inte är aktuellt att resa är våra affischer din bästa chans att uppleva vårt kära Finland.

I vårt sortiment av affischer (du har cirka 99 motiv att välja mellan) hittar du nämligen både härliga vintageklassiker och helt nyproducerade affischer.

Oavsett vilka affischer du väljer kan du vara säker på att dina väggar där hemma blir bra mycket roligare än ditt Instaflöde.

Synd bara att du inte kan scrolla på dina väggar.

Klicka här för att hitta din livsglädje >>

Mot sommaren!

Magnus Londen, Affischjägare

Hör gärna av dig! magnus.londen (at) cometofinland.fi

*) Om du efter att ha hängt upp en Come to Finland-affisch ändå skulle känna att du är på sämre humör än innan, behöver du bara returnera affischen till oss. Vi lovar att inte ställa några jobbiga frågor.