Kolme veljestä. Kanala. Moottoripyörän moottori.
Muutama vuosikymmen myöhemmin lentoyhtiö, tehdas – ja täysin uusi kyläyhteisö.
Veljekset Niilo, Valto ja Uuno Karhumäki eivät todellakaan olleet mitäänlaiskureita: Ensin he rakensivat paperilennokkeja, sitten pienoismalleja ja pian myös oikeita lentokoneita: Karhu I, Karhu II ja Karhu III. Pian sen jälkeen he saivat matkustajasertifikaatin ja ryhtyivät järjestämään yleisölennätyksiä.
Veljekset toimivat myös ilmavalokuvauksen parissa, ja monet tuon ajan postikorteista onkin kuvattu heidän lentokoneistaan. Lisäksi he kouluttivat pilotteja, rakensivat ja korjasivat lentokoneita sekä tekivät taksilentoja. Vuonna 1939 yritys muutti Kuorevedelle. Sinne, Karhumäen tehtaan ympäristöön, lähes keskelle erämaata perustettiin täysin uusi kyläyhteisö, Halli.
Karhumäki Airways -lentoyhtiö perustettiin vuonna 1950, mutta valtion monopolin haastaminen ei ollut helppoa, koska viranomaiset suosivat Aeroa eri tavoin.
Mutta mitäpä siitä? Karhumäki lensi Helsingistä Joensuun kautta Ruotsin Sundsvalliin ja myöhemmin Tampereen kautta Tukholmaan. Pian veljeksistä tuli myös suuri, ja vieläpä Suomen ensimmäinen, etelään suuntautuvien charterlentojen järjestäjä.
Vähintä, mitä nyt voimme tehdä kunnioittaaksemme Karhumäen veljeksiä, on kumartaa syvään julisteen edessä. (Siitä vaan, ei ole syytä ujostella!).
Julisteen taiteilija on tuntematon. Jos sinulla on tietoa julisteen tekijästä tai alkuperästä, olemme erittäin kiinnostuneita. Kirjoita meille: posters@cometofinland.fi. Julistemetsästäjät kiittävät!
Photo: © Helsinki City Museum by Arvo Kajantie, 1952, Helsinki Airport, with CC BY 4.0-license.