Kun julistetaiteilija Erik Bruun (s. 1926) sai tehtäväkseen houkutella matkustajia Tukholman ja Helsingin/Turun väliä kulkeville lautoille, hän tuumaili hetken.
Mikä oikeastaan houkuttelee matkalle?
Pian hän keksi vastauksen: Luksuselämä yhden päivän ajan. Ja mikäpä olisikaan enemmän luksusta kuin seisovapöytä? Lohta ja majoneesia ja konjakkia ja sikareita – siellä on kaikkea!
Siksi seisovastapöydästä muodostuikin Suomen kasvussa olevan hyvinvoinnin symboli sodan jälkeisenä aikana. Julisteen avulla houkuteltiin jopa saksalaisia saapumaan pohjoiseen ihmettelemään pohjoismaista ihmettä.
Miten sitten ratkaista tilanne, jossa kaikkien kolmen tilaajan tuotemerkit tulisi saada siististi esiin yhteen julisteeseen?
Sikarit savupiipuiksi, tietysti. Kukaan muu kuin Erik Bruun ei olisi voinut keksiä tätä ideaa.
Suomalaista SHO:ta (FÅA) ja Borea sekä ruotsalaista Sveaa kutsuttiin tuohon aikaan nimellä ”De samseglande” (Yhteisliikenne). Vuodesta 1957 lähtien yhteistyötä tehtiin yhä enemmän uuden tytäryhtiön Siljavarustamon (sittemmin Silja Line) kautta. Nykyään yhtiön omistaa Tallink.
Pst! Tässä ilmaisvinkki Tallinkille: Kutsukaa Erik Bruun taas apuun!