Martti Mykkänen

1926–2008

Martti Mykkänen

Efter att Martti Mykkänen stridit i fortsättningskriget lämnade han skolgången i Idensalmi oavslutad och flyttade till Helsingfors. Han fick jobb på Konsumtionsandelslagens Centralförbunds reklamavdelning och studerade samtidigt på Konstindustriella yrkesskolan. Han fortsatte 1948 sina studier på den grafiska linjen vid Centralskolan för konstflit.

Efter avslutade studier återvände Martti Mykkänen år 1951 till Konsumtionsandelslagens centralförbund och fick möjlighet att resa till Schweiz som utbyteskonstnär. Han stannade åtta månader i Schweiz som redan då var känt för sin utvecklade affischkonst. Med sig i resväskan hem hade Mykkänen förstås intryck och inspiration men också olika typsnitt, till exempel Helvetica som snabbt blev populärt bland finländska grafiker.

År 1953 anställdes Mykkänen av tidskriften Uusi Kuvalehti, men efter ett år bestämde han sig för att bli frilansgrafiker.Redan under 1950-talet skördade Mykkänens affischer och bokomslag priser och utmärkelser, bland annat tilldelades han 1958 första pris i tävlingen Årets bästa bokomslag för det finska omslaget till Leonid Andrejevs bok En berättelse om sju hängda. I samma tävling fick Mykkänen också fem hedersomnämnanden. Uppskattningsvis har han skapat cirka 450 bokomslag för så gott som alla förlag i Finland.

Den omsorg som Martti Mykkänen kände för utformningen av bokomslag kan illustreras med följande exempel: Inför ett uppdrag nöjde han sig aldrig med att få ett sammandrag av boken. Han ville läsa hela boken för att bilda sig en uppfattning om stämningen i den. Poesiböcker krävde omläsning. När förlagens tidtabeller stramades åt på 1960-talet och det inte längre gavs tid att göra jobbet ordentligt valde Martti Mykkänen att inte fortsätta med formgivning av bokomslag.

Martti Mykkänens produktion sträcker sig också till förpackningar, annonser, broschyrer och företagslogor, till exempel förlaget Tammis T-logo och de tre blixtarna som Helsingfors Energi använder. Han var också i många år art director för tidningen Look at Finland, som utgavs av Centralen för turismfrämjande.

Bekanta dig med över 200 klassiska finländska reseaffischer och konstnärerna bakom dem genom att läsa den digitala versionen av Come to Finland-boken! Boken finns i tre olika versioner: på engelska, franska och tyska (den finsk-svenska är slutsåld). Efter att ha njutit av affischerna och berättelserna en stund är sannolikheten stor att du vill beställa ett eget exemplar av detta storverk.

MÅSTE HA DEN! MÅSTE LÄSA DEN!