Off the Beaten Track 1935

Off the Beaten Track 1935

Konstnär Okänd
Ursprungligen publicerad 1935
Off the Beaten Track 1935

Så hur skulle man locka de modigaste resenärerna till Finland? Vi måste ju bjuda på något som ingen annan hade. Det var då reklamfolket i Hull i England kläckte den briljanta sloganen Finland – Off the Beaten Track.

Alltså landet som turisthorderna inte upptäckt än, landet bortom de upptrampade stigarna. Sloganen användes veterligen första gången redan 1904 och höll i sig ända fram till andra världskriget. Nästan varje år släpptes en ny affisch eller ett broschyromslag med en ny illustration.

Varför just Hull? För att från den engelska kuststaden gick FÅA:s linje via Östersjöns städer till slutdestinationen Helsingfors. Detta blev den stolta Finland Line som blev bron mellan England och Finland.

Smart nog kittlade man den äventyrslystna turisten med att påpeka att det snart kan vara för sent att upptäcka det oförstörda Finland, som här i en broschyr år 1928:

”Come to Finland NOW, before the charm and freshness is spoilt. Why not come this year?”

Konstnären för detta motiv är okänd. Men vi samlar ständigt ihop mera information om alla våra affischer och bilder, hör därför gärna av dig om du vet något vi inte vet! Skriv oss på posters@cometofinland.fi. Affischjägarna tackar!

Bekanta dig med över 200 klassiska finländska reseaffischer och konstnärerna bakom dem genom att läsa den digitala versionen av Come to Finland-boken! Boken finns i tre olika versioner: på engelska, franska och tyska (den finsk-svenska är slutsåld). Efter att ha njutit av affischerna och berättelserna en stund är sannolikheten stor att du vill beställa ett eget exemplar av detta storverk.

MÅSTE HA DEN! MÅSTE LÄSA DEN!