Affischen ljuger inte!
Augusti! Den internationella semestermånaden! De utländska resenärerna från hela världen strömmar till Finland!
Eller som det hette i en broschyr på 1930-talet: “GLORIOUS, thrilling and healthy holidays can be spent in Finland”
… Okej, så är det förstås inte just i år. Men för att förstå varför Finland idag normalt sett är ett så populärt resemål vill Affischjägaren ge lite bakgrund.
När Turistföreningen i Finland grundades 1887 hade man ett fosterländskt syfte. Finländarna skulle uppfostras i att man inte behöver resa till de norska fjällen eller till glamourösa storstäder som London och Paris. Nej, äventyret finns i hemlandet, påpekades det strängt.
Men så småningom insåg herrarna i föreningen att de också hade en annan stor uppgift. De skulle locka svenskarna, tyskarna, engelsmännen, fransmännen och amerikanerna till Finland.
Men hur skulle man få ut budskapet?
Man tryckte upp broschyrer (redan från slutet av 1800-talet), man skapade turistfilmer (den första redan 1911) … men framför allt tryckte man upp affischer.
Föreningen värvade landets bästa konstnärer och illustratörer – ibland till och med utländska! – för att sprida glädjebudskapet. Från första början bestämde dessa pionjärer att målgruppen skulle vara internationell. Så med världsvan självklarhet ropade affischerna från lilla och okända Finland ut ett kaxigt mångspråkigt budskap:
Venez avec moi en Finlande! eller Auf nach Finnland zum Wintersport! eller Finland – Land of Romance!
Och det bar frukt. För visa den resenär som kan motstå lockelsen från en dam i folkdräkt som ger order om att du, just du, ska Come to Finland?
Resten är historia. Under 1930-talet och 1950-talet stod plötsligt förnäma resenärer från stora världen på den blåsiga kajen i Helsingfors med sina kofferter. Och de hoppades antagligen att affischernas och broschyrens löfte verkligen gällde i riktiga livet. För så här hade de lärt sig:
“Finland is a country of western habits, even western luxuries, and hospitable to strangers”
På något konstigt sätt lyckades värdfolket. Affischerna hade inte ljugit! Åtminstone inte helt och hållet. Och därför, kära affischvänner, därför är Finland idag så populärt.