Konstnären berättar:
Jag bläddrade igenom den fina Come to Finland-boken, och fascinerades speciellt av att även typografin i de äldre affischerna är handmålad.
Utgångspunkten med min affisch var att jobba på samma sätt som de sedan länge döda konstnärerna: helt för hand, utan hjälp av Photoshop. Det var lite pirrigt att få allt att se ut som jag ville i ett så stort format.
När man målar på ett så stort papper är man väldigt nära detaljerna, liksom inne i målningen, och måste ofta ta några steg bakåt för att se helheten. Motivet, en skogsutfärd, är traditionell, men om man tittar noga hittar man ett helt annat perspektiv i bilden.
Jag, och de flesta finländare med mig, älskar skogen, bärplockning, pauser med kakao eller kaffe i termos och smörgåsar som mosats och skrynklats i ryggsäcken. Utfärdstraditionen lever vidare, den enda skillnaden är att den numera flitigt dokumenteras och delas på sociala medier.
Kontrasten mellan uppkoppling och urskog är skarp, och jag önskar att folk ibland kunde njuta av en utfärd även utan att berätta om det för alla sina 354 vänner i realtid.
Men samtidigt föder bilderna hos vännerna kanske en gnista som får dem att också ta sig ut i naturen…
Inte undra på att flataskidning, blåbärsplockning och mattvättning hör till de stora hipstertrenderna.
Det här med andra ord ett nyskapat verk för Come to Finland. Vi tror nämligen stenhårt på att göra affischkonsten tillgänglig och attraktiv för nya generationer.
Märker ni hur Finland återigen – med reseaffischens hjälp – lockar turister med glamour och glädjetjut från paradiset?