Sjöjungfrun

Sjöjungfrun

Ursprungligen publicerad 1952
Sjöjungfrun

Den här affischen var Det Stora Mysteriet.

Den sensuella sjöjungfrun vill att vi ska åka båt till Helsingfors (och tvärtom, affischen publicerades även på åtminstone finska och tyska). Men sedan började problemen hopa sig.

Kära vänner! I flera år försökte vi luska reda på vilken artist som gömmer sig bakom signaturen ABBE. Vi vände på varenda förbaskade sten. Vi ringde otaliga grafiker som var med på den gamla goda tiden.

Det enda vi visste i början var att affischen utöver signaturen dessutom har markeringen ”AB SVENSKA TELEGRAMBYRÅN, STOCKHOLM, HÄLSINGBORG LITO”. Men byrån finns inte längre, och ingen mindes hur affischen kom till.

Galenskapen var nära förestående.

Vi kom fram till att affischen gjordes inför 1952, året Finland stod värd för de olympiska spelen. Men sen kom bomben. Eller i alla fall en liten granat:

Från Kungliga biblioteket i Stockholm rapporterade vår tålmodige vän Kristian Kristiansson att artisten torde heta Albert Andersson. Men där slutade spåret.

Ingen tycktes veta vem Albert Andersson var och vad annat han hade gjort.

Men nu hade vi i alla fall ett namn och vi skrev en öppen ”efterlysning” här på denna sida. … Och så. Den 23 januari 2013 skedde genombrottet. Ett lika oväntat som plötsligt som härligt e-post damp ner i inboxen … från Albert Anderssons dotter!

Hon bor i Göteborg och var lika förbluffad som vi. Vi vill hävda att det var det mest efterlängtade meddelandet som någonsin mottagits inom projektet Come to Finland.

Läs t.ex. detta lilla citat ur ett av mejlen vi fått:

Lite kuriosa om Sjöjungfrun, som ni kommer att gillla: Han berättade att han hängde upp en fisk i ateljén för att se hur ljuset föll och få till det rätta skimret i fjällen på Sjöjungfrun. Och bäst av allt – när den var klar ansåg ledningen att färgen på hennes bröstvårtor var för stark och skulle provocera för mycket. Så pappa blev ålagd att matta ner färgen, vilket han också gjorde och visade upp. Men eftersom han visste hur han ville att den skulle se ut så passade han på att fylla i originalfärgen igen alldeles innan tryckning!

That’s the spirit! Vår respekt för Abbe stiger allt mer! Affischen gör reklam för de samseglande rederierna (Bore, Svea och FÅA), senare blev de samseglande Silja Line. Tack vare OS blev 1952 ett superår för inresandet till Finland.

Bekanta dig med över 200 klassiska finländska reseaffischer och konstnärerna bakom dem genom att läsa den digitala versionen av Come to Finland-boken! Boken finns i tre olika versioner: på engelska, franska och tyska (den finsk-svenska är slutsåld). Efter att ha njutit av affischerna och berättelserna en stund är sannolikheten stor att du vill beställa ett eget exemplar av detta storverk.

MÅSTE HA DEN! MÅSTE LÄSA DEN!