Damens hemliga terass
I förra nyhetsbrevet lämnade Affischjägaren er med en ryslig cliffhanger: Var exakt sitter vår ikoniska Champagnedam – ritad av Jorma Suhonen – från 1939?
För er som känner till Helsingfors centrum är det nämligen något som inte riktigt stämmer. Det finns ingen restaurang på Mannerheimvägen – dåvarande Henriksgatan – där Champagnedamen kunde sitta och njuta av den ädla drycken, såsom illustrerat på affischen. Otaliga gånger, till exempel på vår utställning på Finlands Nationalmuseum, har folk med brinnande blick krävt svar av oss: ”Ursäkta, men var sitter hon egentligen?”
Vi har stått handfallna. Det finns ju ingen restaurang där! … Eller fanns det?
Affischjägaren är en nyfiken person. Han började gräva i Helsingfors stadsmuseums fotoarkiv. Ah, ser man på, Posthuset stod klart 1938. Tänk om Champagnedamen satt vid en uteservering i norra ändan av huset i det glamourösa nya skrytbygget? Perspektivet kunde stämma!
Men jägaren insåg snart, efter ett idogt bläddrande bland fotografier från slutet av 1930-talet, att en sådan restaurang aldrig existerat på östra sidan av Mannerheimvägen/Henriksgatan. Men hur är det då med restaurangen som fanns på gatuplan på den plats Sokos-huset finns i dag?
… Nej. De gamla fotografierna avslöjar: Ingen terrass. Och Sokoshuset började dessutom byggas redan i slutet av 1930-talet.
Affischjägaren höll på att bli tokig. Olösta mysterier är det värsta som finns.
Som genom ödets slump tog plötsligt en affisch-fan kontakt: Har ni sett filmen Aho & Soldan kuvaavat Helsinkiä 1937? Kolla in vid 5.31!
Affischjägaren är garvad och vet att allmänhetens tips ofta leder en vilse. Så med blaserade fingertryck tittade han slött igenom filmen. Tills han fick champagnen i vrångstrupen.
Där sitter de: gräddan i Helsingfors på en uteservering med Riksdagshuset i bakgrunden! Och tänker man riktigt noga på saken inser man att de faktiskt sitter på Glaspalatets terrass. Milda Moses! Det är ju samma terrass där Affischjägaren själv avnjutit en drink i slutet av det glada 1980-talet.
Det är svårt det här, men Affischjägaren medger: Hemmablindheten har varit total.
Konstnären har visserligen använt en viss kreativ frihet och bollat med perspektivet. Men förstås sitter Champagnedamen vid denna glamorösa funkispärla. På Glaspalatsets terrass som stod färdigt 1936. Förstås.
Magnus Londen
Poster Hunter by design
Photos: © Signe Brander / Helsinki City Museum & © Pietinen Aarne Oy / Helsinki City Museum