En sommar – tre jaktexpeditioner
Sommaren är lugna puckar med solsken och plask i vattnet? Korrekt.
Men om man är affischjägare är den så mycket mer. Om man är affischjägare var sommaren 2022 nämligen en jakt – på tre fronter.
För det första: Det var en jakt på ett slut. På ett slut där man i något skede får utropa de förlösande orden: Sätt igång tryckpressarna!
Vi jobbade nämligen frenetiskt med vår bok ”Come to Norden”. Boken består av 320 sidor med texter och bilder som skulle filas på. Otaliga detaljer snurrade i våra huvuden, fakta som skulle trippelkollas, bilder som skulle placeras i rätt ordning.
Boken är berättelsen om Nordens turismhistoria. Om hur de nordiska länderna ritades in på världens turistkarta från och med slutet av 1800-talet fram till 1960-talet.
Den består av hyllningar till konstnärerna. Den är ett frosseri i kreativ grafisk design. Den avslöjar de finaste sloganerna som skapades av de bästa nordiska ordknåparna.
Och en dag, precis i mitt i sommaren, fick vi ä n t l i g e n ropa: SÄTT IGÅNG TRYCKPRESSARNA!
Till slut hittade vi vårt inre affischlugn
För det andra var det en jakt på det perfekta omslaget för boken. När en bok består av nästan 200 färggranna affischer blir det aningen knepigt. Skulle vi ha danskt jordbruk på omslaget? Finska insjöar? Norska fjordar? Isländska vulkaner? Stockholm?
Nej, det behövde en starkare nordisk symbol. Till slut hittade vi vårt inre affischlugn. Konstnären Ingrid Bade (1908-1989) skapade på 1930-talet en av våra favoriter: Med mjuka linjer fångade hon år 1936 fjällvärldens magi. I Bades bild uppslukas turisten av det trolska landskapet – hon blir ett med naturen.
Där! Där har vi vårt omslag!
Ingrid Bade är dessutom ett strålande exempel på nordiskt samarbete. Hon är svensk men bodde flera år i Finland. Sånt tycker vi om.
För det tredje var sommaren 2022 en jakt på affischer.
Vi hade fått för oss att vi måste hitta en vintageaffisch i original för Färöarna. Vi ville vidga vyerna i vår utställning som visas som bäst på Nordiska museet i Stockholm. Så vi hängde på internationella auktioner, kontaktade samlare, rev oss i håret.
Och så plötsligt fick vi napp! En samlare i London hade kommit över en poster. Den var unik och den var stilig. Och när något är unikt och stiligt går det inte att stoppa affischjägarna. Vi måste ha den.
Affischjägarna var ifrån sig av färöisk lycka. I allra sista ögonblicket måste vi därför ge en sträng kontraorder, det klassiska: ”STOPPA PRESSARNA!”
Precis. Har man en affisch för Färöarna ska den också ingå i en bok som heter Come to Norden. Så nu finns den där. Och senare på hösten finns den också på vår utställning.
Visst blir man utpumpad av all denna jakt. Men nu när hösten är här kan affischjägarna sova lugnt och drömma nya ljuva affischdrömmar. Boken har utkommit. Och affischjägarna vet att nya spännande jakter väntar runt hörnet.
Magnus Londen, affischjägare
För att fira den nya boken får du den nu till introduktionspris -25 procent i en veckas tid, fram till den 21.09.2022.