Sommarens kulturupplevelse finns i Stockholm!

Sommarens kulturupplevelse finns i Stockholm!

Ett inlägg i bloggen Affischjägarens bekännelser

Tag färjan till Stockholm! Det är svårt att komma på något mer klassiskt inom finländsk resehistoria. Och sommaren 2022 finns det en extra viktig orsak att hoppa ombord.

Varför?

Det ska jag strax avslöja, men först lite bakgrund.

Redan i mitten av 1800-talet började de första regelbundna passagerarfärjorna gå mellan Helsingfors/Åbo till Stockholm. Affischkonsten var med redan från start. På sakliga textaffischer förkunnades stolt att kapten Halleen eller Collan styr skutan. Affischerna bjöd också på tidtabeller plus prisuppgifter i silverpenningar.

Enjoy, poster by Erik BruunSpola nu framåt hundra år och se hur den finländska affischmästaren Erik Bruun lockar, till exakt samma resa, med lax, cognac och cigarrer! Det var 1950-tal och det goda livet hade anlänt.

Ja, rutten Åbo/Helsingfors-Stockholm har alltid varit rena tjusningen. I början av 1900-talet kunde man stiga ombord på Finland Line i Helsingfors med slutdestinationen Hull i England. Eller så kunde man ta färjan till Lübeck i Tyskland. Eller till Köpenhamn. Men observera! Dessa fantastiska rutter åkte alltid via Stockholm.

Sveriges huvudstad har med andra ord i snart tvåhundra år varit första (möjliga) anhalt för den finländare som vill resa västerut.

Dessutom, som jag redan så smått antydde, finns det sommaren 2022 en alldeles ny superviktig orsak ett dra västerut. Eftersom denna rekommendation kommer från Affischjägaren handlar det självfallet om … affischer. Ni trodde väl inget annat?

Efter många år av frenetiskt affischsamlande runt hela världen och djupdykningar i turistarkiv i hela Norden har vi nämligen fått klar vår nya utställning: Come to Norden. Utställningen visas upp på paradplats på Nordiska museet i Stockholm. Det kunde inte vara mera centralt eller Stockholmskt-glamouröst: Museet ligger på ljuva Djurgården, i det där ”slottet” till höger då man gått över bron.

Nordisk kulturhistoria. Visuella äventyr. Och många goda skratt.

Vad kan man då vänta sig på utställningen?

Nordisk kulturhistoria. Visuella äventyr. Och många goda skratt.

Vi visar hur de nordiska länderna var för sig och ibland rentav tillsammans gjorde allt för att locka till sig turister både från grannländerna och från andra sidan Atlanten. Danmark hade stränderna och ett land fullt av sorglösa livsnjutare. Norge hade fjordarna där alla kunde åka skidor. Sverige var så omväxlande att varje landskap tryckte en egen stilig affisch.

Och Finland då?

Champagne, romantik … och oändligt med skog. Det är väl ändå ganska sant, eller hur?

Ibland lyckades Norden till och med samarbeta, till exempel då man gjorde affischer för nordiskt interrail långt innan interrail existerade. Men ibland grälade man också, speciellt Norge och Sverige. Sverige var avundsjukt på Norge (pga fjordarna) medan Norge var sur på Sverige för att de också använde sloganen ”Land of the Midnight Sun”.
Men Norden skulle inte vara Norden om inte allting slutade i fred. Så exakt hur slutade det?

Det måste du besöka utställningen för att se!

Magnus Londen, Affischjägare

För att fira rutten till Stockholm har vi nu -25 % på tre utvalda maritima posters i vårt utbud. Här, här och här.

Affischutställningen Come to Norden på Nordiska museet på Djurgården i Stockholm, öppet alla dagar juni–augusti kl 10.00–17.00.