Mot slutet av 1930-talet hade Suomen-Matkat / Finlandsresor bestämt sig för att höja profilen ytterligare i Sverige. Så man kallade på poeten – den store finlandssvenske diktaren Elmer Diktonius för att vara exakt. I en ny broschyr skulle han formulera lockropen från öster, medan toppgrafikern Aarne Nopsanen skötte designen. Av devisen Res till Finland! Se Finland! Finn Finland! kan man visserligen ana sig till övervarven som propagandan gick på, men visst ger en poet skönhet åt reklamspråket:
”Befolkningen i landskapen Karelen och Savolaks är Finlands omedelbaraste och lättillgängligaste: aldrig dör sången i Karelen och aldrig tryter ordlekarna i Savolax”.
Eller om Helsingfors:
”Finlands huvudstad är en modern stad, till största delen ett barn av detta århundrade. Den är ung som själva republiken, först i början av sin växt, dådkraftig, ljus i ton och färg. Den sjuder av det spänstiga liv som utmärker en nymornad nation.”