oktober 5, 2023 9:24 f m
Published by magnuslonden
Det här är en av Aeros allra första affischer. Konstnären är legendaren Oscar Furuhjelm och året är 1925. Nygrundade Aero Oy (senare Finnair) kan redan visa upp en imponerande turlista med sina Junkers flygplan. ”Flygfältet” finns på vattnet vid Skatudden i centrum av Helsingfors. Telefonnumret till kontoret är 120-08. Aeros världserövring kunde börja. I affischen […]
september 27, 2023 4:15 e m
Published by magnuslonden
När Aero (här kallat ”Finnish Air Lines”) fyllde 25 år 1948 kontaktade företaget reklambyrån SEK. Varför? För att de behövde en affisch för att fira jubileet, självklart. Affischmästaren Jorma Suhonen var en av grundarna av SEK och fick detta viktiga uppdrag. När man tittar på affischen kan man misstänka att gult – inte en typisk […]
april 23, 2019 2:23 e m
Published by linnea
Tre bröder. Ett hönshus. En mc-motor. Några decennier senare ett flygbolag, en fabrik, ja ett helt nytt samhälle. Bröderna Niilo, Valto och Uuno Karhumäki var verkligen inga slöfockar: Först byggde de drakar, sedan modellplan, och snart riktiga flygplan: Karhu I, Karhu II och Karhu III. Inte långt senare hade de passagerarcertifikat och började göra publikflygningar. […]
december 7, 2018 2:48 e m
Published by juusohuhtamaki
Även om Finland i dag för många yngre danskar kan kännas som ett perifert nordiskt land, var det annat förr. Med direkt båtförbindelse mellan Köpenhamn och Helsingfors och långa traditioner inom handel och turism hade Finland många vänner där nere. I denna broschyr från 1951 lockas danskarna norrut: ”… De bliver naturligvis straks begejstret for […]
december 7, 2018 1:47 e m
Published by juusohuhtamaki
Låt oss vara ärliga: Vi är stormförtjusta i Aarne Karjalainens affisch där ett Junkers-plan på låg höjd glider över det havsnära Helsingfors, i perfekt harmoni med segelbåtsfolket. Ja, vi blev så förtjusta i affischen att den kom på omslaget till vår bok. Och DET, om någonting, är affischkärlek. Rätt nyligen blev vi kontaktade av vår […]
december 7, 2018 1:44 e m
Published by tinovuorela
I Jorma Suhonens ursköna affisch för de tilltänkta OS-tävlingarna i Helsingfors 1940 har stadsmiljön ersatts av skärgården, närmare bestämt av Söderarms fyr under lufttunneln mellan Åland och Stockholm. Och vem skulle inte lockas till de olympiska spelen med skärgårdens hjälp?
december 7, 2018 12:29 e m
Published by juusohuhtamaki
Den 29 juni 1923 knöts den första förbindelsen luftvägen mellan Helsingfors och Tallinn. Det blev startskottet för flygbolaget Aero, sedermera Finnair. Aero insåg tidigt potentialen med affischreklam och satsade från början på högklassig reklamgrafik. Det skulle vara häftiga perspektiv gärna med flygplanet inramat i en fond bestående av kända stadssevärdheter alternativt mäktiga naturvyer. På 1930-talet […]
december 7, 2018 12:08 e m
Published by tinovuorela
Denna affisch är en extrem raritet, frågan är om den någonsin ens användes, eftersom den är skapad 1940 då Europa stod i brand. Kanske den är tryckt efter fredsslutet i finska vinterkriget våren 1940 men innan man insåg att det nog inte blir någon turism sommaren 1940?
december 7, 2018 11:51 f m
Published by juusohuhtamaki
Tre bröder. Ett hönshus. En mc-motor. Några decennier senare ett flygbolag, en fabrik, ja ett helt nytt samhälle. Bröderna Niilo, Valto och Uuno Karhumäki var verkligen inga slöfockar: Först byggde de drakar, sedan modellplan, och snart riktiga flygplan: Karhu I, Karhu II och Karhu III. Inte långt senare hade de passagerarcertifikat och började göra publikflygningar. […]
december 5, 2018 2:27 e m
Published by tinovuorela
Erik Bruun (född 1926) är en glad skojare som alla trivs med. Han är affischkonstens grand old man i Finland och frågan är om någon annan gjort mer för att locka resenärer till Finland än han. I Bruuns affischer finns alltid den där glimten i ögat. Efter att Bruun själv flugit till Lappland och sett […]
december 3, 2018 3:27 e m
Published by juusohuhtamaki
Detta är en sann affischklassiker av Jorma Suhonen: En Junkers Ju 52/3m susar förbi Helsingfors domkyrka. Och det är inte så befängt som det kanske ser ut. På den tiden, år 1933, hade Helsingfors nämligen ingen ”vanlig” flygplats så flygplanen landade vid terminalen på Skatudden – med pontoner på vattnet. Det var först några år […]